Ønsker du å forbedre oppfølgingen av sykefravær?
Med vår HR-modul kan du enkelt håndtere fravær, redusere kostnader og hjelpe dine ansatte tilbake til jobb.
Når en ansatt blir sykmeldt, har du som arbeidsgiver et viktig ansvar for å sikre en effektiv og god oppfølging. Arbeidsgivers rolle er avgjørende for å støtte den sykmeldte i å komme tilbake til arbeidet så raskt og smidig som mulig.
Ifølge folketrygdloven skal du som arbeidsgiver ta initiativ til dialog med din ansatt ved sykmelding. Sammen med verneombudet, skal du utarbeide en oppfølgingsplan tidlig i sykefraværsperioden, senest etter fire uker, for å vurdere tiltak som kan bidra til at den ansatte kan komme raskere tilbake i arbeid.
Du som arbeidsgiver har ansvar for å innkalle den sykmeldte arbeidstakeren til et møte for å diskutere oppfølgingsplanen. Dette møtet skal finne sted innen sju uker etter at arbeidstakeren har vært helt borte fra jobb.
For de som er 100 % sykmeldte, er møtet obligatorisk med mindre det er klart at tilbakekomst til arbeid er umulig, eller tilretteleggingstiltak ikke vil påvirke tilbakekomsten.
Arbeidsgiver har plikt til å vurdere og iverksette tilretteleggingstiltak som kan gjøre det mulig for den sykmeldte å være delvis i arbeid. Dette kan inkludere endringer i arbeidsoppgaver, arbeidstid eller arbeidsmiljø.
Du som er arbeidsgiver har plikt til å vurdere og sette i stand:
Tilretteleggingsplikten er omfattende, men skal ikke gå utover det som er rimelig å forvente av deg. Tiltakene som fastsettes skal heller ikke gå på bekostning av andre ansatte i virksomheten eller påvirke arbeidsmiljøet på en negativ måte. Les mer om tilretteleggingsplikten i vår gratis guide "Alt du trenger å vite om sykefravær".
I situasjoner hvor arbeidstakeren er gradert sykmeldt og delvis borte fra arbeidet, skal et dialogmøte avholdes når det anses som nyttig av deg, arbeidstaker, eller sykmelder – som oftest fastlegen. Arbeidstakeren kan også ta med seg en tillitsvalgt eller verneombud til møtet.
Det er viktig at du arrangerer jevnlige oppfølgingsmøter med den sykmeldte for å diskutere fremgang og eventuelle utfordringer. Disse møtene bør være løsningsorienterte, imøtekommende og fokusere på muligheter for å få den ansatte tilbake i jobb.
Med vår HR-modul kan du enkelt håndtere fravær, redusere kostnader og hjelpe dine ansatte tilbake til jobb.
Som arbeidsgiver har du plikt til å sende skademelding til NAV om arbeidsulykker og yrkessykdommer. Du har også meldeplikt ved dødsulykker som skjer på arbeidsstedet, eller et sted hvor personer utfører en tjeneste på vegne av virksomheten.
Merk deg at: Virksomheter er lovpålagt å føre statistikk over sykefravær og fravær ved ansattes barns sykdom. Statistikken skal ikke sendes til NAV, men kan brukes til å måle og forbedre virksomhetens forebyggingsarbeid.
Det kan være nyttig å ha en heldigital og automatisk løsning mot NAV i lønnssystemet for all håndtering av sykemeldinger og refusjonskrav.
Hilde Barkenes
Marketing Coordinator