Fra tradisjonell HR til moderne HR
Fra prosessbasert til personbasert HR
I motsetning til tradisjonell HR, med mål om å utvikle velfungerende administrative systemer og prosesser, fokuserer moderne HR-avdelinger mer på personen. HR blir i dag definert på en ny måte. Det legges mer vekt på å gi støtte til bedriftens virksomhet og bidra til virksomhetsmålene fra et strategisk utgangspunkt. HR-bransjen nye trender har etiketter som utvikling av bedriftskultur, talentledelse, ledelse basert på kundeopplevelse og verdibasert ledelse.
I virkelighetens verden, når behovene til bedriften endres til nye arbeidsformer, uavhengig av tid og sted, og med den mye omtalte digitaliseringen og globaliseringen, tvinges selskaper til å fornye seg. Det stilles høyere krav til å kunne håndtere en stadig utvidet helhet med ansatte i organisasjonen i sentrum. Når de ansattes bånd til bedriften styrkes og alle får muligheten til å utnytte sitt fulle potensial, synes verdiskapningen enda tydeligere i møtet med kunden, i form av høyre kvalitet og en dypere forståelse.
Nye behov utfordrer tradisjonell HRM kunnskap
Jo raskere virksomheten utvikler seg, desto viktigere er det å holde fast i tidligere generasjoner sine erfaringer og suksesser. Hensikten med å fornye det administrative arbeidet er ikke å fjerne de gamle måtene å jobbe på, men heller å bygge videre på det som allerede finnes.
Tradisjonell HR-kompetanse er og vil, fortsette å være en grunnpilar for at en bedrift skal fungere. For bedriftens synspunkt er det fortsatt viktig at HR-systemene, arbeidsmiljøloven, ansettelsesprosessen, medarbeiderens rettigheter og lokale avtaler danner grunnlaget for selskapets HR-kompetanse. I tillegg inkluderer det praktiske HR-arbeidet å ha et godt samarbeid med tillitsvalgte i like stor grad som ledergrupper. Denne rollen vil bare bli forsterket i fremtiden.
Med andre ord, kjernen i det tradisjonelle HR-arbeidet eksisterer fremdeles, samtidig som det skjer en kontinuerlig utvikling.
Ved å kombinere tradisjonell HR kunnskap med en mer strategisk tilnærming kan HR fungere mer effektivt, både på systemnivå og i arbeidet med å skape verdier for dine kunder.
Vend blikket fra HR-prosessene til det menneskelige
Når HR-avdelingens nye, endrede behov og oppgaver identifiseres blir det avgjørende å sette av tid og engasjement for å få implementert endringene i praksis. For ofte blir arbeidstiden brukt til ukorrekte oppgaver. En vanlig felle er at man konsentrerer seg om å skape nye prosesser eller å utvikle de gamle, i stedet for å strebe etter å identifisere utgangspunktene for å tenke verdiskapende og kundeorientert. Det er også viktig å se hvilke behov som finnes når det gjelder hvordan endringsprosjektet skal gjennomføres i organisasjonen. HR må bygge opp sine prosesser for å kunne effektivisere sine støttefunksjoner. Dermed frigjøres det nok tid til det strategiske arbeidet for å kunne skape merverdi for de ansatte og til slutt hele bedriften.
5 tips for å komme i gang med utviklingen av HR-arbeidet
- Begynn i det små: Sett opp 3 konkrete mål for de neste 6. månedene.
- Få orden på systemet: frigjør tid for strategisk tankegang.
- Finn ut mer om sluttkunden din: søk informasjon, øk forståelsen og start fra kundens perspektiv.
- Start med kompetansestyring: lag raske, målbare resultater.
- Øk samarbeidet med resten av organisasjonen: Gjør HR synlig og vis frem resultatene i alle mulige sammenhenger.
Vil du vite mer om digitaliseringen i HR og Lønn? Les vår handleliste for å lykkes med Digital HR
Du kan også lese mer om vårt HR system her
Lignende artikler
Gratis Guide: Ferieregler – enkelt forklart!
Vi får mange spørsmål hvert år om feriepenger og ferieregler. Her har vi samlet svarene på de vanligste spørsmålene i en guide til deg: Ferieregler – enkelt forklart!
Innspilt webinar: Bygg et arbeidsmiljø der dine ansatte vil bli værende
Det koster mye penger å miste ansatte på grunn av høy personalomsetning. Så hvordan skaper du en kultur der medarbeidere vil bli værende og utvikles?
Vår nye merkevare - SD Worx` brand story
Det var ikke bare navnet som ble endret da Aditro ble en del av SD Worx familien. Hele merkevaren måtte byttes ut til det nye selskapets former. Her kan du se og lese mer om vår nye visuelle profil.