1. Home>
  2. Inspirasjon>
  3. Digitalisering>
Digital employee experience

Skap en førsteklasses digital medarbeideropplevelse

Den digitale medarbeideropplevelsen handler om hvordan dine ansatte interagerer med og opplever teknologien på arbeidsplassen. Dette inkluderer alt fra kvalitet til brukervennlighet. Selv om det ikke er et nytt konsept, hevder fortsatt halvparten av de europeiske medarbeiderne (48 %) at deres organisasjon ikke lykkes med å oppfylle deres forventninger. Her er en oppskrift for bedre resultater!

    Hva du bør gjøre:

    1. Involver dine ansatte

    Medarbeidere som kjenner at de har bidratt og vært delaktig kommer til å ta til seg ny HR-teknologi mer velvillig. Forsøk derfor å aktivt involvere dem fra start. Opprett en mangfoldig pilotgruppe for å analysere mulige virkninger av en digital applikasjon, fordeler, bekymringer, optimaliseringer osv. og handle på deres forespørsler hvis mulig. De kan også teste programvaren.

    Brukervennlighet kan bare oppnås hvis du setter dine ansatte i sentrum og bygger ut ifra deres perspektiv. Å skape verktøy for og av ansatte gir deg mulighet til å levere digitale opplevelser som treffer riktig.

    2. Personaliser

    Arbeidstakere som jobber på distanse ser ut til å være mindre knyttet til sine arbeidsplasser. Hybridarbeid fører til at de blir mindre delaktige i bedriftskulturen. For å motvirke denne trenden har personlige digitale kontaktpunkter og opplevelser blitt viktigere enn noen gang. I dag finnes det mange løsninger, fra interne kommunikasjonsløsninger til AI-drevne markedsplasser for talent management.

    Å bruke generativ AI i din HR-teknologi kan være en banebrytere for å møte personlige behov og preferanser. Men sørg for å prioritere funksjoner som virkelig hjelper dine ansatte og ikke bare imponerer dem.

    Les også: Bedriftskultur på distanse – hvordan lykkes med suksessfullt hybridarbeid

    3. Tenk mobilt først

    At det skal være mobilvennlig er en selvfølge når det kommer til optimal tilgjengelighet på den digitale arbeidsplassen. Ansatte som ikke har tilgang til mobile verktøy for å få jobben gjort, har vanskeligere for å få tilgang til nødvendig informasjon. Dette gjelder spesielt ansatte som jobber på distanse eller i felt.

    Hvis målet er å gjøre det digitale arbeidslivet like bra og enkelt som livet ellers, bør vi ønske telefoner og mobile enheter velkommen som en verdifull måte å gjennomføre oppgaver, sende beskjeder, administrere arbeidsprosesser og mye mer. 

    4. Fokuser på hele ansattreisen 

    Den digitale medarbeideropplevelsen begynner fra første gang en potensiell medarbeider interagerer med deg og går hele veien til utvikling, prestasjon og til offboarding. Vårt råd er: Bruk 'design thinking' for å kartlegge hele ansattreisen slik at du ikke mister viktige berøringspunkter som du kan dra nytte av.

    Pass likevel på at du ikke har for mange ulike applikasjoner og plattformer. Det kan sløse med tid, hindre produktiviteten og gi en dårlig opplevelse. Din HR-teknologi bør være kjent for teamene dine når det gjelder brukervennlighet og grensesnitt.

    Ta testen: Hvilket digitaliseringsnivå innen HR er du på?

      Hva er design thinking? 

      Design thinking ligger i krysningsfeltet mellom design, forretning og teknologi og er en metodikk for innovasjon og problemløsning der du tilnærmer deg problemet gjennom å sette brukeren i sentrum. 

        Hva du ikke bør gjøre:

        1. Overvelde dine ansatte 

        Vi kjenner alle til applikasjoner der du må «albue deg» gjennom ulike skjermer og klikke flere ganger for (forhåpentligvis) å komme dit du vil. I tillegg blir du bedt om å opprette din egen konto og huske et sterkt passord. Kjenner du allerede at hodet ditt koker?

        Velg derfor digitale verktøy som har et tydelig formål, et intuitivt design, færre klikk og uten unødvendige funksjoner. Å holde det enkelt er en bra tommelfingerregel når du utforsker nye verktøy.

        2. Glemme opplæring 

        Digitale løsninger har blitt mye mer intuitive og de fleste av oss er mer teknisk anlagt enn for 10 år siden. Allikevel forstår vi ikke alt på en gang. Uten skikkelig opplæring fra start er det fare for at dine ansatte ikke kan navigere i de nye applikasjonene og blir motløse.

        Her er noen ideer for en optimal medarbeideropplevelse: 

        • Gi tid til opplæring.
        • Tilby ulike opplæringsformat.
        • Sett realistiske tidsfrister for å tilpasse en ny måte å jobbe på.
        • Gi insentiver til opplæring.
        • Følg opp på en hensiktsmessig måte

        Les også: Behold interne talenter: På tide for selskaper å tenke nytt!

        3. La teknologien gjøre jobben

        Ikke gå ut ifra at alle i dine omgivelser er like entusiastiske over din digitale strategi som du er. Skriv opp eventuelle problemer og spørsmål og hvordan du skal svare på dem. Be om fortløpende tilbakemelding fra dine ansatte. Intern toveiskommunikasjon er avgjørende for å skape en positiv opplevelse.

        Husk på at tilbakemelding i sanntid er den beste typen tilbakemelding ettersom den vanligvis er mer ærlig og relevant. 

        4. Digitalisere uten retning 

        For at dine ansatte skal bli entusiastiske over hva du har i beredskap for dem, bør du definere en tydelig og kortfattet visjon. Det vil si et helhetlig bilde av hvordan den digitale fremtiden ser ut. Dette bør innebære en plan som er i tråd med både bedriftens og de ansattes ambisjoner, og som støttes og bindes sammen av felles kultur og verdier.

        Steg 1 kan være å koble digitaliseringsarbeidet sammen med bedriftsmål. For du har vel satt opp mål for ditt digitale verktøy? Hvis ikke blir det vanskelig å måle fremgang og sikre forbedring av den digitale medarbeideropplevelsen.

        Nyttig lesning: Optimaliser din opplevelse med «Forbedret brukeropplevelse»

          Trenger du hjelp med din digitale HR-reise?

          Fremgang avhenger av din evne til å koordinere interessene til dine ansatte, bedriften og HR.

            Finn din perfekte digitale HR-match