Vil du vite hvordan vi egentlig har det på jobb i Norge?
Vi har spurt HR-ledere og ansatte om hva de mener om blant annet lønn, trivsel, karriere og bærekraft. Les HR & Payroll Pulse 2025 og få innsikt og tips du kan bruke i virksomheten din.
Fra 1. januar 2026 trer endringer i arbeidsmiljøloven 2026 i kraft, med viktige presiseringer i § 4-3 som du bør kjenne til. Endringene handler ikke om nye plikter, men om å gjøre arbeidsgivers ansvar for det psykososiale arbeidsmiljøet tydeligere. Målet er å sikre tryggere, sunnere og mer bærekraftige arbeidsforhold, både for ansatte og ledere. Men hva betyr dette i praksis? Og hvordan kan virksomheter forberede seg? Her får du en oversikt.
Arbeidslivet er i rask endring. Nye arbeidsformer, høyere tempo og økte krav påvirker hvordan ansatte har det på jobb. Samtidig vet vi at psykososiale forhold har stor betydning for:
Lovendringen i arbeidsmiljøloven skal gi tydeligere rammer for hvordan arbeidsgiver skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Les også: Alt du trenger å vite om sykefravær

Fra 1. januar 2026 presiserer arbeidsmiljøloven at:
Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene er fullt forsvarlige, i likhet med det fysiske.
Dette innebærer at det stilles tydeligere krav til arbeidsgiver om å vurdere forhold som:
Dette er forhold de fleste virksomheter allerede kjenner til, men som nå krever enda tydeligere og mer systematisk oppfølging.
Selv om pliktene i hovedsak er de samme, forventes det en mer aktiv innsats. Her er fem tiltak arbeidsgivere bør prioritere:
Jobber du i en virksomhet med flere enn 30 arbeidstakere, så plikter du å ha et Arbeidsmiljøutvalg (AMU). Dette består av både ledelse og et verneombud som skal være valgt av de ansatte. Verneombudenes arbeidsoppgaver er blant annet å ivareta arbeidstakernes interesser i saker om helse, miljø, og sikkerhet (HMS), påse at lovens krav til arbeidsmiljøet overholdes, og varsle om kritikkverdige forhold.
Den nye lovendringen tydeliggjør oppgavene til verneombudene ytterligere fra 1. januar 2026, selv om arbeidsoppgavene ikke er endret med bakgrunn i lovendringen. Arbeidsmiljøutvalget har sammen et ansvar for at det psykososiale arbeidsmiljøet er ivaretatt.
Et moderne HR-system kan være en uvurderlig støtte i arbeidet med å sikre et godt psykososialt arbeidsmiljø. Det gir ledere og HR bedre oversikt, enklere oppfølging og et tydeligere beslutningsgrunnlag. Med gode verktøy for medarbeidersamtaler, kompetanseoversikt, sykefraværsoppfølging, varslingsrutiner og pulsmålinger kan du avdekke utfordringer tidlig og iverksette riktige tiltak.
Systematikk er nøkkelen i den nye lovendringen, og et HR-system gjør nettopp dette arbeidet enklere, mer strukturert og mer datadrevet.
For å møte de nye kravene til arbeidsgiver i 2026, kan ledere og HR bruke denne sjekklisten som et praktisk verktøy:
Organisering og arbeidsbelastning
Roller og forventninger
Støtte og ledelse
Kultur og samarbeid
Medvirkning og kontroll
Systematikk og dokumentasjon
Endringene i arbeidsmiljøloven er ikke en revolusjon, men en tydelig påminnelse:
Det psykososiale arbeidsmiljøet må planlegges, følges opp og prioriteres like systematisk som det fysiske.Virksomheter som kommer i gang nå, vil ha et klart fortrinn, både i kultur, kvalitet og evnen til å beholde gode medarbeidere.
Vi har spurt HR-ledere og ansatte om hva de mener om blant annet lønn, trivsel, karriere og bærekraft. Les HR & Payroll Pulse 2025 og få innsikt og tips du kan bruke i virksomheten din.