1. Home>
  2. Inspirasjon>
  3. HRM>
Digital omstiling

Digital omstilling 2.0: Alt handler om EX-faktoren

To resultater fra vår årlige ansattundersøkelse «The Future of People and Work» fanget oppmerksomheten vår.  

  1. For det første er digital omstilling en mye større HR-prioritet for europeiske selskaper enn det var i fjor.  
  1. For det andre svarer om lag en tredel av de 2746 beslutningstakerne innen HR som deltok i undersøkelsen, at ansattopplevelse (EX) er en av de fem største utfordringene i fremtiden.  

Så hvorfor ikke slå to fluer i en smekk?  

Stor forskjell i digital modenhet 

Digital modenhet innen HR har ikke forbedret seg stort det siste året. Færre enn 4 av 10 selskaper skaper verdi av betydning gjennom digitale løsninger. For de resterende gjenstår det mye arbeid, og tiden jobber mot dem. Utviklingen har gått så fort at de «digitalt umodne» risikerer å bli hengende langt etter. De trenger derfor å gjennomgå en digital transformasjon som vil gi øyeblikkelige resultater. 

    snipp

      Teknologi for HR-avdelingen, eller teknologi for alle? 

      Hvis du vil oppnå resultater, er løsningen å gi dine ansatte mer ansvar og myndighet. Det virker kanskje opplagt, men det er faktisk et ganske nytt satsingsområde. Tradisjonelt er HR-teknologi laget for å gjøre livet enklere for HR-avdelingen, ikke de ansatte.  

      For eksempel: Kun et mindretall av europeiske selskaper har tatt i bruk ansattvennlige løsninger (selvbetjeningssystemer, plattformer for ansattopplevelse og AI-drevne digitale assistenter). 

      Lykkes med de tre EX-faktorene 

      Endring er på vei. Ledende teknologileverandører har alt begynt å legge til et betydelig EX-lag i sin HR-programvare. De tilbyr digitale løsninger som ikke bare er automatiseringssystemer, men som skaper digitale økosystemer med en tydelig målsetting: Å gjøre den ansattes arbeid enklere, mer produktivt og mer meningsfylt. Hvis du virkelig vil oppnå resultater, må du imidlertid forsikre deg om at den digitale partneren din oppfyller disse tre kravene: 

      1. Integrert i arbeidsflyten: HR skal være til støtte i arbeidet, ikke en distraksjon. Dagens ansatte ønsker tilgang til HR-tjenester via teknologiske løsninger der de befinner seg, ikke der HR ønsker at de skal være. 
      1. Dekker alle aspekter i ansattforholdet: Et effektivt digitalt økosystem dekker mer enn lønnssystemer, timelister og transaksjoner, det skal også dekke ansettelsesprosessen, opplæring og utvikling, arbeidsmiljø og andre områder hvor det sentrale er dine ansatte. 
      1. Gi en brukervennlig opplevelse: Når man fokuserer på hvordan folk jobber og setter deres ønsker og behov først, trenger ikke lenger de ansatte å være IT-eksperter for å dra nytte av programvaren i organisasjonen. Brukervennlig betyr raskt, enkelt og intuitivt. 

      HR-teknologi som har de ansatte i fokus, gir økt effektivitet og en drastisk forbedring av ansattopplevelsen. 

      Det er resultatet som teller 

      Som en partner for digitale HR-løsninger ser vi merverdien i EX-inspirert programvare hver eneste dag. Et slående eksempel: Appen Daily. Med Dailyappen kan de ansatte håndtere utgifter og fravær selv, og du kan bruke den til å sende dem e-lønnsslipper, selskapsoppdateringer og mye mer. Funksjoner som proaktive påminnelser og integrasjon med mobilfunksjoner (kalender, e-post, kamera) gir en helt ny HR-opplevelse.  

      Digitale løsninger som prioriterer sluttbrukerne, kan altså være det avgjørende leddet for at din digitale omstilling skal bli en suksess. Og som alltid: Det beste tidspunktet for endring er her og nå. 

        Snipp

          Last ned vår e-bok: Jobb smartere ikke hardere

          Basert på svar fra den store Europeiske undersøkelsen «Future of Work and People» kan du i denne e-boken få innsikt i hvordan HR-avdelinger rundt om i Europa prioriterer sitt HR arbeid og hva som er viktigst fremover. Du vil blant annet finne ut hvorfor medarbeideropplevelsen er avgjørende for din suksess og hvordan du kan styrke den.

            Last ned gratis e-bok